Lisätty 21. helmikuuta 2017

Vammaiskortin mahdollisuudet -tilaisuus

torstaina 16.3.2017 klo 10-14

Järjestötalo, Kansankatu 8, 96100 Rovaniemi

Tule kuulemaan vammaisten ihmisten ja eri alojen palveluntarjoajien näkemyksiä siitä, mihin tilanteisiin yhtenäistä eurooppalaista Vammaiskorttia tarvitaan Suomessa! Miten Vammaiskortti voi edistää vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta, aktiivisuutta ja osallisuutta yhteiskunnassamme? Mitä hyötyä vammaiskortista voisi olla palveluiden kehittämisessä?

Kehitysvammaisten Palvelusäätiö koordinoi parhaillaan yhteistyökumppaneidensa (mm. vammaisjärjestöt, Kela, STM ja THL) kanssa Euroopan komission rahoittamaa Vammaiskortti-hanketta (EU Disability Card). Hankkeen aikana luomme edellytykset yhtenäisen eurooppalaisen vammaiskortin käyttöönottoon Suomessa. Vapaaehtoisen kortin tavoitteena on lisätä kortin käyttäjien mahdollisuuksia aktiiviseen elämään, harrastuksiin ja liikkumiseen Suomessa ja muissa Euroopan maissa. Vammaiskortilla vammainen henkilö voi vaivattomasti todistaa vammaisuutensa ja esimerkiksi avustajan tarpeensa liikkuessaan julkisilla liikennevälineillä tai ostaessaan lippua tapahtumiin ja kulttuuri-, liikunta- ja vapaa-ajan kohteisiin. Lisätietoja hankkeesta löydät osoitteesta: http://www.kvps.fi/projektit/kotimaiset-projektit/eurooppalainen-vammaiskortti-2016-2017 sekä Euroopan komission sivulta http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1139

Järjestämme Vammaiskortin mahdollisuudet -tilaisuuden Rovaniemen järjestötalolla torstaina 16.3.2017. Tilaisuus on maksuton ja sinne ovat tervetulleita kaikki asiasta kiinnostuneet, vammaiset ihmiset, alalla työskentelevät, vammaisjärjestöt ja eri alojen palveluntarjoajat. Tilaisuudessa kuulemme asiantuntijapuheenvuoroja ja kerromme lisätietoa Vammaiskortti-hankkeen etenemisestä.

Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Rovaniemen Invalidit ry:n kanssa. Ilmoittautumiset 3.3. mennessä tästä linkistä>>

OHJELMA

10.00             Mikä on eurooppalainen vammaiskortti?

10.30             Vammaiskortin mahdollisuudet järjestön näkökulmasta / Jarno Saapunki, VAU ry

10.50             Kokemuspuheenvuoro: Vammaiskortin mahdollisuudet vammaisille ihmisille / Iiris Hiukka

11.10             Vammaiskortin mahdollisuudet palveluntarjoajille / puhuja varmistuu myöhemmin

11.30             Mahdollisuus kysymyksiin ja keskusteluun

12.00             Kahvitauko

12.30             Pohdintaa ja toimintasuunnitelmia ryhmissä: Miten Vammaiskortin mahdollisuuksia voidaan edistää Pohjois-Suomessa?

13.45             Yhteenveto

14.00             Päivän päätös