Lisätty 26. helmikuuta 2016

Uusi järjestöavustaja Jessica on aloittanut ELOlla

Hei!
Olen Jessica Kursula, 20-vuotias nuori.  Asun nyt Oulussa, mutta olen muuttamassa takaisin Rovaniemelle.  Olen Rovaniemellä syntynyt ja asunutkin jonkin aikaa ennen kuin muutimme Ruotsiin. Asuin noin 7 vuotta Ruotsissa, olen muuttanut takaisin Suomeen 2010.  Peruskoulun jälkeen hain Rovala-Opistoon viittomakielen ohjaaja koulutukseen. Viittomakielen ohjaaja koulutus kesti 3-vuotta. Valmistuin keväällä 2015 Viittomakielen ohjaajaksi.

Minulla on synnynnäinen kuulovamma. Minä en kuule vasemmalla korvallani mitään. Minulla ei ole ollut 20 vuoteen mitään kuulokojeita. Nyt viime käynnillä OYS:sissa minulle ehdotettiin kuulokojetta kokeiluun. Nyt sitten odottelen jännittyneenä vastauksia siitä, milloin saan kuulokojeet kokeiluun, siinä voi mennä 1-2 vuotta ennen kuin saan vastauksia.
Olen pärjännyt hyvin kuulovammani kanssa, vaikka väillä on ollut haastavia tilanteita ja aikoja. Ala-koulussa en ole uskaltanut kertoa ihmiselle tai luokkatovereille kuulovammaisuudestani. Syy siihen on ollut se, että minua on kiusattu ala-asteella kuulovammastani.
Joskus on myös ollut tilanteita missä en ole kuullut mitä joku on sanonut, mutta en ole uskaltanut kysyä uudestaan, että mitä hän sanoi jostakin asiasta. Myöhemmin olen oppinut, että on hyvä kysyä uudestaan jos ei ole kuullut, koska silloin jää muuten asiasta ulkopuolelle. Minulla on kavereita, joilla on kuulovamma, heidän kanssaan tulee välillä keskusteltua erilaisista tilanteista, joissa on ollut hankalaa.

Olen nyt aloittanut järjestöavustajana ELOlla. ELO tuli minulle tutuksi viittomakielen ohjaaja opintojen myötä ja olen myös ollut aikaisemmin ELOn vertaisperheleirillä lastenohjaajana.  Aloitan myös työn ohessa lähihoitaja- opinnot oppisopimuskoulutuksena Lapin ammattiopistossa. Lähihoitaja- opinnot kestävät 2- vuotta. Tarkoituksena on minun valmistua keväällä 2018.

Minulla on kokemusta lasten ja nuorten vertaisryhmien ja leirien ohjaamisesta. Syksyllä olin Kuulovammaisten lasten vanhempien liiton järjestämällä vertaisperhekurssilla vastuuohjaajana. Tykkäsin olla vastuuohjaajana, kun sain suunnitella päivän ohjelman.  Aloitin syksyllä 2015 yhteistyössä Maarit Lasasen kanssa kuulovammaisten kouluikäisten lasten vertaistukiryhmän, joka kokoontuu yhden kerran kuussa Rovaniemellä sekä Oulussa. Toiminta jatkuu huhtikuuhun 2016 asti. Olen myös työskennellyt päiväkodilla. Tykkään tosi paljon työskennellä lasten ja nuorten parissa. Olen ollut aiemmin seurakunnalla ja kuulovammaisten lasten vanhempien liiton leireillä lastenohjaajana.

Jos on jotain mielenpäällä tai haluat kysellä niin ota rohkeasti yhteyttä!
Aurinkoisia kevätpäiviä toivottaen,
Jessica