Lisätty 30. tammikuuta 2018

Haastattelupyyntö erityislasten vanhemmille

Hyvä erityislapsen vanhempi

Olen kasvatustieteen opiskelija Leena Heikkilä Lapin yliopistosta. Teen pro gradu -tutkielmaa, jossa tarkastelen erityislasten vanhempien kokemuksia vertaistuesta ja osallisuudesta. Tavoitteenani on haastatella Erityislasten Omaiset ELO ry:n toiminnassa mukana olevia erityislasten vanhempia vapaamuotoisen, kerronnallisen haastattelumenetelmän avulla tavoittaakseni vanhempien omat kokemukset ja näkemykset aiheesta. Tutkimukseni ohjaajat ovat professori Satu Uusiautti ja yliopistonlehtori Tanja Äärelä.

Tutkimus on tärkeä ja tuottaa muun muassa tietoa siitä, kuinka vertaistukitoimintaa tulisi kehittää ja minkälaista tukea erityislasten vanhemmat kokevat tarvitsevansa. Siksi lähestynkin nyt Sinua. Erityislapsen vanhempana juuri Sinulla on ainutlaatuista, ensikäden tietoa. Kuulisin mielelläni ajatuksiasi henkilökohtaisen haastattelun merkeissä.

Minua kiinnostaa yhteisöihin asettuminen ja kaikenlainen osallisuus, yhteiskunnalliseen tasa-arvoisuuteen pyrkiminen. Olen itse kahden lapsen äiti, joista vanhemmalla on Aspergerin oireyhtymä.

Toivottavasti kiinnostuit tutkimuksestani ja olisit halukas haastatteluun. Haastattelut voidaan toteuttaa haluamassasi paikassa, esimerkiksi kotona, ELOn tiloissa tai Lapin yliopistolla. Haastatteluaineisto käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti. Vain minulla on pääsy aineistoon ja lisäksi haastateltavat ja heidän perheensä pysyvät anonyymeinä kaikissa tutkimuksen vaiheissa.

Toivon, että kiinnostuit asiasta. Osallistumisesi tutkimukseeni on tärkeää, sillä juuri Sinä olet oikea henkilö kertomaan aiheesta. Vastaan mielelläni tutkimukseeni liittyviin kysymyksiin. Yhteystietoni löytyvät kirjeen lopusta, ja toivon yhteydenottoasi helmikuun 2018 loppuun mennessä.

Kiitos jo etukäteen ajastasi.

Leena Heikkilä
leenheik@ulapland.fi