Lisätty 09. lokakuuta 2013

ELO:n Pia Ylen Lapin radion haastattelussa asumisesta

Lapin radion toimittaja Anni Tolppi haastatteli ELO:n hanketyöntekijää Pia Ylisuvantoa asumiseen liittyen 7.5.2013. Juttu ja linkki haastatteluun alla.

Eetu harjoittelee muuttamista monta vuotta

Lapissa tarvitaan kipeästi lisää kehitysvammaisille ja muille erityisryhmille suunnattuja asuntoja. Muutama vuosi sitten pelkästään Rovaniemellä 70 kehitysvammaista tai erityisnuorta jonotti asuntoa ja tarve kasvaa edelleen. Uusia asuntoyksiköitä rakennetaan, muun muassa Rovaniemellä 15 paikkaisen asuntoyksikön rakentaminen on tarkoitus aloittaa jo tänä kesänä.

Kehitysvammaisen tie omaan kotiin on edelleen kivinen, pelkät seinät eivät riitä, vaan tarvitaan yksilöllisiä ratkaisuja. Lähtökohta on silti selkeä, kehitysvammaisella nuorella on oikeus itsenäiseen elämään niinkuin kaikilla muillakin.

Rovaniemeläinen  Pia Ylisuvanto on nuoren erityislapsen äiti ja ELO:n eli Erityslasten omaiset ry:n työntekijä. Pian 15-vuotta täyttävän Eetun kanssa muuttoa harjoitellaan jo täyttä päätä.

- Meidän perheessä on jo vuoden ajan harjoiteltu muuttoa viikottain tilapäishoidon avulla. Se on henkistä valmistautumista meille kaikille ja rutiinien hakemista vaikkapa kasseja pakkaamalla. Minusta muuttovalmennus on erittäin tärkeää, jotta nuoren omat unelmat asumisesta toteutuvat.

Vanhempien ajatukset omasta kodista ei aina ole sama kuin nuoren omat toiveet.

- ELO:n tapaamisissa on nuorten omissa työryhmissä havaittu kuinka erilaisia unelmat voivat olla. Joskus halutaan tehdä koti parhaiden kavereiden kanssa ja asua lähellä  turvallisia vanhempia. Olohuoneessa pitää olla televisio ja nojatuoli. Näitä haaveita pitää kuunnella.

Pia Ylisuvanto kiittää Rovaniemen päättäjiä halusta kuunnella omaisten toiveita erityistukea tarvitsevien nuorten itsenäisestä asumisesta.

- Viranomaisten kanssa on kokoonnuttu monta kertaa pohtimaan eri asumismuotojen kehittämistä. On hienoa, että tässä on lähdetty liikkeelle erityisnuorten ja heidän vanhempiensa toiveista ja tarpeista.

Kuuntele haastattelu.